رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: تفاوتي بين سيدحسن و برادرانش نيست. اگر برخي دلواپسان گاهي اذيت ميکنند همانهايي هستند که امام را اذيت ميکردند.
به گزارش
پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از فارس، آيتالله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح امروز در همايش بانوي انقلاب که در سالن اجلاس سران برگزار شدبا اشاره به برگزاري اين همايش اظهار داشت: اين اجلاس، اجلاس بسيار مهم و شريفي است و انتظار اين بود صدا و سيما پوشش اين اجلاس را صورت ميداد اما نميدانم پوشش داده شده است يا خير.
وي گفت: وظيفه همه ماست که نصف جامعه که مظلوم واقع شدند را به مقام واقعي خود برسانيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اظهارات خود به تشريح مقام امام راحل و دشواريهاي راه انقلاب پرداخت و گفت: امام فرزند شهيد بود و طبعا وقتي پدرشان شهيد شدند سختيهاي زيادي را متحمل شدند.
آيتالله هاشمي با بيان اينکه مشروطه يک دستاورد بزرگ براي اسلام و ايران بود،خاطرنشان کرد: متاسفانه مشروطه منحرف شد و به جايي رسيد که رضا خان قزاق به عنوان منجي در بحبوحه آن آشوبها سر کار آوردند که البته روشن است اين کار توسط انگليسيها صورت گرفت.
وي ادامه داد: امام اين دورهها (مشروطه و...) را ديده بودند اما امام ميفرمودند که چرا انقلاب مشروطه به اينجا کشيد. البته ما نيز نبايد مشروطه را کوچک بشماريم. امام هم به مشروطه دلبسته بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام منحرف شدن انقلاب مشروطه و ره کج کردن به بيغوله را متکي نبودن اين انقلاب به عامه مردم دانست و گفت: مشروطه بيشتر متکي به خواص، سران عشاير و غيره بود. بنابراين انقلابي که ريشه در توده مردم نداشته باشد بيمعناست و ما ديديم که انقلاب مشروطه خيلي زود تبديل به يک ديکتاتوري بيسابقه به بهانه امنيت شد.
هاشمي به رفتارهاي عوامفريبانه رضاخان اشاره و تصريح کرد: رضا خان ابتدا در صف اول سينهزنيها شرکت ميکرد و روحانيون را فريب داد که البته روحانيون نيز فريب خوردند اما رضاخان به محض اينکه مسلح شد همه چيز را به هم ريخت و حمله شديدي به روحانيت شروع کرد و روحانيت را به عنوان يک پديده نحس معرفي ميکرد.
وي با تاکيد بر اينکه امام واقعيت تاريخ را خوب لمس کرده بود، گفت: هوش امام يک هوش بالاتر از نبوغ بود و مطالب را خيلي زود ميفهميد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به موضوع اصلي همايش يعني بانوي انقلاب همسر امام راحل (ره) پرداخت و گفت: همسر امام خيلي نازپرورده بود و تربيتشان به گونهاي بود که در آن زمان که بيشتر زنان از سواد بالايي برخوردار نبودند خانم ثقفي زبان فرانسوي را ميآموخت و با کالسکه جابجا ميشد.
«حالا يک طلبه (امام خميني) به سراغ ايشان (خانم خديجه ثققي) آمد و ميخواهد ايشان را به قم ببرد. آن زمان زندگي در قم خيلي سخت بود و خانم ثقفي اين را پذيرفته بود. البته ميگفت وقتي از تهران بيرون آمدم تا حسنآباد گريه ميکردم. اما در عين حال در کنار امام بانشاط و اميد زندگي کرد».
آيتالله هاشمي به فعاليتهاي حضرت امام (ره) در حوزه علميه قم اشاره و خاطرنشان کرد: امام پس از فوت آيتالله اصفهاني خيلي براي حوزه علميه قم تلاش کرد و با نفوذي که داشت آيتالله بروجردي را از بروجرد به قم آورد اما متاسفانه بودند افرادي کنار آن شخصيت که افکار امام را برنميتابيدند.
وي افزود: تشکيلاتي که خودشان به وجود آوردند و در حقيقت مرهون ايشان (امام خميني) بود کمکم امام را بر نتابيد و در همه امور دخالت ميکردند. امام هم نميتوانست آنها را تحمل کند.
رئيس دولت کارگزاران با بيان اينکه امام فلسفه را به خوبي ميدانستند، گفت: آمدند به خاطر زمين زدن حضرت امام (ره) فلسفه را تقبيه کردند که البته اين حرکت توسط خشکمقدسان صورت گرفت. امام آن زمان با حرفهاي نادرست از طريق انسانهاي جاهل مواجه مي شدند. اين رفتارها انسان را رنج ميدهد اما تصور من اين است که اينها براي امام پله ترقي بود.
آيتالله هاشمي اضافه کرد: سر کلاس درسهاي امام افرادي بودند_ البته هنوز هم هستند_ که به فلسفه ميتاختند و امام خطاب به آنها ميگفت شما چه ميدانيد ملاصدرا کيست؟
وي به انديشههاي امام در مورد حکومت در آن مقطع زماني اشاره و اظهار داشت: امام ميگفت تا استبداد و استعمار است کار به جايي نميرسد چرا که استبداد نميگذارد استعداد ملت رشد کند و استعمار نيز دسيسهاي است که ملتها را دچار استعمار ميکند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: امام معتقد بود استعمار و استبداد مثل دو لبه قيچي هستند که حقوق و منافع مردم حيات و پيشرفت آنان را قيچي ميکند.
آيتالله هاشمي به نفي تملق و چاپلوسي از ديدگاه امام پرداخت و گفت: تملق و چاپلوسي بزرگترين آفت جامعه است.
وي با تأکيد بر اينکه انقلاب اسلامي که توسط بنيانگذار جمهوري اسلامي صورت گرفت در تاريخ اسلام و ايران بينظير بود، افزود: امام کاري کردند که مردم با آگاهي به صحنه بيايند که البته مقدمه اين کار پرورش شاگرداني بود که با مقاومت راه امام را تبيين ميکردند و حتي در زمان تبعيد امام راه خود را رها نکردند.
رئيس دولت کارگزاران خاطرنشان کرد: امام مردم را با دانش، اطلاع و ايمان وارد مبارزه کرد و نتيجه آن اين بود که ملت هوشيار پس از شهادت آقامصطفي با اجتماع پرشور در سراسر کشور رژيم را شکستند و ما (زندانيان سياسي در زمان طاغوت) را آزاد کردند.
آيتالله هاشمي «عدم استعمار و استبداد و حضور مردم» را سه عاملي دانست که اگر در جامعهاي حضور داشته باشد آن جامعه هيچ گاه شکست نخواهد خورد.
وي افزود: اما آدمهاي خشک مقدس،جاهل و نادان نيز هستند. امروز همه مصيبت اين است که چند زن بدحجاب در خيابان باشد. بله اين مصيبت است و اين زنها بايد حداقل حجاب اسلامي را داشته باشند اما مسئله اين است که بقيه مسائل مانند زندانها، ظلمها، سرکوبها و حقهايي که از مردم ضايع ميشود، چه ميشود؟
عضو مجلس خبرگان رهبري به فرمايش مقام عظماي ولايت قبل از انتخابات سال 92 اشاره و خاطرنشان کرد: رهبري در زمان انتخابات (92) با صراحت گفتند رأي مردم حقالناس است. اين به اين معناست که اگر کسي حقي بر گردن کسي داشته باشد اين حق ساقط نميشود و خدا هم نميبخشد چون خدا عادل است پس چطور به خودمان حق ميدهيم آن کسي که مردم ميخواهند وارد شود (رأي بياورد) نگذاريم بيايد و آن کسي که مردم نميخواهند را مسلط کنيم؟
آيتالله هاشمي با بيان اينکه اين حقالناس (رأي مردم) بزرگترين ظلم و منکر است، گفت: اين حقوق البته در قانون اساسي ما آمده و اين قانون اساسي با نظارت امام شکل گرفت. بنابراين حقالناسهايي که در همين قانون اساسي آمده از لحاظ اسلامي کافي است، البته بايد سطح جامعه را از اين هم بالاتر برد.
وي خاطرنشان کرد: بايد به فروع پايبند بود چون اگر فروع نباشد اصول هم از بين ميرود اما نبايد فقط به فروع توجه شود و از اصول غافل ماند. وقتي پايه خراب است نبايد سقف را نقشنگاري کرد.
وي گفت: امام مجمع تشخيص مصلحت نظام را براي حل اختلاف بين مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان تأسيس کرد تا اين مسئله براي هميشه حل شود. امام به اين نتيجه رسيد که بايد تا قبل از خودشان جنگ را تمام کند البته گفتند جام زهر را نوشيدم اما دو سه ماه پس از جنگ به خود من گفتند که جام زهر براي من شيرين شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در مورد کانديداتوري خود در سال 84 براي نهمين دوره انتخابات رياستجمهوري گفت: در سال 84 يک موي بدنم راضي نبود کانديدا شوم، چرا که دولت آقاي خاتمي بود و من گفتم نميآيم اما سخنرانيها و ملاقاتها بود. همسر امام مرا خواست و به من گفتند امام اين انقلاب را به دست شماها سپردند آيا شما ميدانيد اينها چه کساني هستند؟ همين صحبتهاي همسر امام سبب شد من قبول کردم و پذيرفتم.
آيتالله هاشمي با تأکيد بر اينکه مرحوم خديجه ثقفي مراقب انقلاب بود، گفت: همسر مکرم امام اهل تملق و چاپلوسي نبود و البته گرايشي به تظاهر هم نداشت و در يک کلام انساني پارسا و آشنا به مسائل بود.
وي ادامه داد: بقيه خانواده حضرت امام نيز همهشان به اين انقلاب خدمت کردند البته استثناهايي هم وجود داشت که در خانواده ائمه اطهار هم پيدا ميشود، بنابراين امروز محوري که ميتواند مايه اميد مردم باشد بيت حضرت امام و آثار حضرت امام است من اين حرفها را براي خوشآمد کسي نميگويم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه سيد حسن خميني، علي خميني و ياسر حسيني به مثابه يک کانون براي کشور هستند، گفت: آقاي علامه حجتالاسلام و المسلمين حسن آقاي خميني يک روحاني نمونه بسيار باهوش هستند که مسائل را به خوبي تحليل ميکند.
آيتالله هاشمي اظهار داشت: اگر ميبينيد برخي از خشکمقدسها و دلواپسان اذيت ميکنند، همانهايي هستند که قبلاً امام را هم اذيت ميکردند، اما اين کانون، کانون مناسبي است که ما نبايد بگذاريم انسانهاي نادان اين کانون را هم تضعيف کنند چرا که اگر خدايي ناکرده راه امام آسيب ببيند و مفسري نباشد اشتباهات را جبران کند، خطرناک است.
وي در مورد مقام زن نيز خاطرنشان کرد: امام مقام زن را بالا بردهاند و همين جمله معروف در اثبات اين ادعا که مردان بزرگ از دامان زنان به معراج ميروند کافي است.
عضو مجلس خبرگان رهبري به حضور بانوان در عرصههاي مختلف مديريتي، علمي، دانشگاهي و ورزشي اشاره و خاطرنشان کرد: امروز زنها در همه عرصهها فعاليت دارند به گونهاي که ما امروز خانم مهندس، پزشک و مدير داريم که البته اين محصول انقلاب است و اين افراد با عفاف و حجاب فعاليت ميکنند.
آيتالله هاشمي به گلايه برخي بانوان که در جلسات با وي مطرح ميکنند اشاره و خاطرنشان کرد: خانمها گلايه ميکنند که ما در مجلس کم هستيم. من به آنها ميگويم که شما نصف جامعه هستيد، خودتان به خودتان رأي بدهيد.